lessen & workshops

vloeiend en staand

meditatief bewegen

zachte aandacht

harmonie en rust

eenvoudig

ontspannen

gezondheid

Qi Gong

Tai Chi Qigong is meditatie in beweging en streeft naar harmonie tussen lichaam en geest. Qigong of Chi Kung (het is maar net welke spelling je wilt gebruiken) is vooral naar binnen gericht en geschikt voor iedereen die behoefte heeft aan rust, eenvoud en regelmaat en het lichaam op een zachte manier wil bewegen. Dit doen we op een ontspannen manier waarbij we werken bewegingen die op aandachtige, vloeiende, ontspannen wijze staand worden uitgevoerd. Door het jaar heen werken we met verschillende sets Qigong bewegingen zodat de lessen lekker afwisselend blijven. Zo komen oa Ba Duan Jin, Zhu Dhao (korte stok) en The life sustaining way of the heart (lange stok) voorbij. Doordat lichaam en geest samenvallen in al deze vormen samenvallen treedt de ontspanningsrespons steeds makkelijker en sneller in werking. Zo stimuleer je al bewegend het zelf herstellend vermogen van je lichaam. Daarnaast zullen we iedere les beginnen of eindigen met een meditatieoefening of een stukje Zhan Zhuang (staan).

Trainer: Mark

Qi Gong

Tai Chi Qigong is meditatie in beweging en streeft naar harmonie tussen lichaam en geest. Qigong of Chi Kung (het is maar net welke spelling je wilt gebruiken) is vooral naar binnen gericht en geschikt voor iedereen die behoefte heeft aan rust, eenvoud en regelmaat en het lichaam op een zachte manier wil bewegen. Dit doen we op een ontspannen manier waarbij we werken bewegingen die op aandachtige, vloeiende, ontspannen wijze staand worden uitgevoerd. Door het jaar heen werken we met verschillende sets Qigong bewegingen zodat de lessen lekker afwisselend blijven. 

Trainer: Mark

zittend bewegen

intens en zacht

lichaamsbewustzijn

opheffen blokkades

herhalend bewegen

diepe werking

transformatie

Lu Jong yoga

Lu Jong is een Tibetaanse yoga vorm welke je lichaam laat transformeren door de subtiele lichaamskanalen te openen en lichaamsbewustzijn te vergroten. De Lu Jong bewegingen zijn anders dan de Indiase yogahoudingen, maar je voert ze wel grotendeels zittend uit. Lu Jong werkt met telkens circa 7 herhalingen binnen dezelfde vorm en beweging. Hierdoor breng je op mindful wijze lichaam en geest bij elkaar en ontstaat er innerlijke rust. Door de druk die met eigen spierkracht wordt uitgeoefend op bepaalde punten in het lichaam kunnen blokkades ook zachtjes worden opgeheven. We trainen we de spieren en organen, werken voorzichtig met de wervelkolom, creëren ruimte rond de wervels, koesteren de gewrichten en heffen vanuit spirituele beoefening ook emotionele blokkades op. Door het ‘houden van de adem’ tijdens de uitvoering van een beweging kunnen we nog dieper inwerken op het autonome zenuwstelsel en de hartvariabiliteit. Hierdoor wordt gezondheid op alle niveaus bevorderd: fysiek, energetisch en mentaal.

Trainer: Xandra

Lu Jong yoga

Lu Jong is een Tibetaanse yoga vorm welke je lichaam laat transformeren door de subtiele lichaamskanalen te openen en lichaamsbewustzijn te vergroten. De Lu Jong bewegingen zijn anders dan de Indiase yogahoudingen, maar je voert ze wel grotendeels zittend uit. Lu Jong werkt met telkens circa 7 herhalingen binnen dezelfde vorm en beweging. Hierdoor breng je op mindful wijze lichaam en geest bij elkaar en ontstaat er innerlijke rust. Door de druk die met eigen spierkracht wordt uitgeoefend op bepaalde punten in het lichaam kunnen blokkades ook zachtjes worden opgeheven. 

Trainer: Xandra

meditatieve yoga

diepe ontspanning

slaap van de yogi’s

verkwikkend

ontspannend

rustgevend

helend

yoga nidra

Yoga Nidra is een fijne vorm van meditatieve yoga die door iedereen kan worden beoefend en waarmee je tot diepe ontspanning komt. Letterlijk betekent Yoga Nidra ‘slaap van de yogi’s’. Deze speciale yogavorm is afkomstig uit dezelfde Boeddhistische traditie als LuJong en brengt je in een staat die tussen bewustzijn en slaap ligt zodat je na een korte meditatie net zo verkwikt bent als na een diepe nacht slaap. Tijdens de les bevind je je in een liggende houding (savassana) en breng je als eerste je aandacht naar binnen. Je schakelt als het ware alle zintuigen met uitzondering van je gehoor uit.  Met je ademhaling kom je nog dieper bij jezelf. In een geleide meditatie word je door de vijf lagen van het zelf begeleid (bekend als Pancha Maya Kosha). Hierdoor zul je ervaren dat je in een rustgevende staat van bewustzijn komt. Doordat je autonome zenuwstelsel ontspant voel je je al snel in balans en energieker. Je lichaam en geest kunnen weer doen waarvoor ze gemaakt zijn. Tijdens en na de les ervaar je hierdoor een innerlijk gevoel van heelheid en dankbaarheid.

Trainer: Xandra

yoga nidra

Yoga Nidra is een fijne vorm van meditatieve yoga die door iedereen kan worden beoefend en waarmee je tot diepe ontspanning komt. Letterlijk betekent Yoga Nidra ‘slaap van de yogi’s’. Tijdens de les bevind je je in een liggende houding (savassana) en breng je als eerste je aandacht naar binnen. Je schakelt als het ware alle zintuigen met uitzondering van je gehoor uit.  Met je ademhaling kom je nog dieper bij jezelf. In een geleide meditatie word je door de vijf lagen van het zelf begeleid (bekend als Pancha Maya Kosha). Hierdoor zul je ervaren dat je in een rustgevende staat van bewustzijn komt. 

Trainer: Xandra

martial art

zelfkennis

zelfverdediging

zelfvertrouwen

interactief

uitdagend

verdiepend

Tai Chi Chuan

Tai Chi Chuan (ook wel Taijiquan genoemd) is van oudsher een Chinese krijgskunst. Een martial arts vorm gericht op zelfverdediging. In deze basislessen werken we niet met de kracht van wapens maar met de kracht en beheersing van energie. De set van 36 bewegingen die je leert bij mij zijn dan ook geen inhoudsloze bewegingen in de ruimte, maar testen we geregeld bij elkaar wat er te zien is of wat we kunnen doen om ‘bij onszelf te komen’ zodat we stabiel en ontspannen leren staan en bewegen. Binnen de taichi lessen werken we ook met pushing hands. De interactie tussen partners maakt deze vorm uitdagend. Tegenover iemand is het lastiger om zacht en alert te zijn (en te blijven). Onze eerste menselijke reactie is immers om te verstarren, terug te duwen of weg te willen. In het alledaagse leven zijn dit soort impulsen dan wel natuurlijk, maar niet echt behulpzaam. Een gesprek verloopt gemoedelijker wanneer je flexibel en speels reageert op dat wat er op je pad komt. Pushing hands draagt op deze wijze bij aan je gevoel van stabiliteit en zekerheid.

Trainer: Mark

Tai Chi Chuan

Tai Chi Chuan (ook wel Taijiquan genoemd) is van oudsher een Chinese krijgskunst. In deze basislessen werken we niet met de kracht van wapens maar met de kracht en beheersing van energie. De set van 36 bewegingen die je leert bij mij zijn dan ook niet inhoudsloos. We testen geregeld bij elkaar wat er te zien is of wat we kunnen doen om ‘bij onszelf te komen’ zodat we stabiel en ontspannen leren staan en bewegen. Interactie maakt deze lessen uitdagend. Tegenover iemand is het lastiger om zacht en alert te zijn (en te blijven). 

Trainer: Mark

martial art

lichaamsbewustzijn

zelfverdediging

zelfvertrouwen

interactief

uitdagend

verdiepend

taichi kleine wapens

Tai Chi als zelfverdedigingsvorm is te versterken door een wapen in je handen te houden. Voor het lichaam is er daardoor ineens iets verandert in het spiergevoel en -gebruik en de proprioceptie (het lichaamsbewustzijn). De techniek kan hetzelfde zijn, het wapen dat je vasthoudt maakt dat je lichaam andere dingen moet doen. Voetje voor voetje lopen op de vlakke grond is immers ook anders dan op een evenwichtsbalk. Voor degenen die zichzelf uit willen dagen zijn er daarom de wapenvormen toegevoegd aan ons aanbod. We werken in deze lessen met wapens die redelijk kort op het lichaam gedragen kunnen worden, zoals dolk, kort zwaard en de waaier. Deze laatste wordt wellicht als uiting van sierlijkheid gezien, maar kan met name ook gebruikt worden als slagwapen. De beweringen die we maken in de lessen variëren van langzaam en vloeiend tot vlug en snel. Met name partneroefeningen maken deze vorm interactief en speels om te doen.

Trainer: Mark

taichi kleine wapens

Tai Chi als zelfverdedigingsvorm is te versterken door een wapen in je handen te houden. Voor het lichaam is er daardoor ineens iets verandert in het spiergevoel en -gebruik en de proprioceptie (het lichaamsbewustzijn). We werken in deze lessen met wapens die redelijk kort op het lichaam gedragen kunnen worden, zoals dolk, kort zwaard en de waaier. De beweringen die we maken in de lessen variëren van langzaam en vloeiend tot vlug en snel. Met name partneroefeningen maken deze vorm interactief en speels om te doen.

Trainer: Mark

 Buitenles

spierkracht

fysieke afweer

stevig staan

balans

afstemmen

intens

taichi grote wapens

Door met langere wapens te werken is het gewicht waar je mee te maken hebt groter. Dat vereist meer spierkracht. Daarnaast vraagt een wapen wat je op afstand houdt van je lichaam ook meer balans en stevigheid vanwege de hefboomwerking. Dit maakt dat je lichaam steeds opnieuw bewust gestabiliseerd mag worden zodat je stevig kunt staan. Het vasthouden van een wapen met één of twee handen verandert al de wijze waarop je staat en de kracht die je gebruikt. Daarnaast is met een langer wapen de afstand tot je tegenstander groter waardoor je op andere wijze communiceert. Je autonome zenuwstelsel reageert minder vijandig wanneer iemand niet rechtstreeks in je persoonlijke ruimte staat. Het fysieke gevaar is echter net zo goed aanwezig waardoor je merkt dat de aandacht vooral naar de bewegingen van de ander uit zal gaan. Je leert letterlijk communiceren met hetgeen je in je handen hebt en soepel afstemmen op de bewegingen van de ander.

Trainer: Mark

taichi grote wapens

Door met langere wapens te werken is het gewicht waar je mee te maken hebt groter. Dat vereist meer spierkracht. Daarnaast vraagt een wapen wat je op afstand houdt van je lichaam ook meer balans en stevigheid vanwege de hefboomwerking. Daarnaast is met een langer wapen de afstand tot je tegenstander groter waardoor je anders op elkaar reageert.  Je leert letterlijk communiceren met hetgeen je in je handen hebt en soepel afstemmen op de bewegingen van de ander.

Trainer: Mark

buitenles

creatieve expressie

trucs & beweging

fouten maken

Uitdagend

plezier

Flow arts

Flow arts is een brede en vrij nieuwe vorm van creatieve expressie waarbij bewustzijn in het huidig moment wordt nagestreefd of bereikt door middel van bewegingen en trucs. Het is de kunst van het blijven bewegen, in flow komen en blijven. Flow arts breidt zich de laatste jaren steeds meer uit en de populariteit in Nederland is de laatste jaren flink gestegen. De meest bekende vormen zijn jongleren, hoopdance en poi. Wij werken met de vormen die het dichtst aan liggen tegen martial arts; spelen met (licht)zwaarden, touw, ropedart, spinning met (contact)stokken en sabels. In de lessen daag je je brein en je lijf uit om patronen aan te leren om er vervolgens mee te gaan spelen. Fouten te maken en opnieuw te proberen. Door middel van de lessen werk je aan spierversteviging, flexibiliteit van gewrichten, bevorderen van hand-oog-coördinatie, motoriek en ambidextrie (tweehandigheid). Daarnaast brengt het je omgevingsbewustzijn, proprioceptie (lichaamsbewustzijn) en hopelijk heel veel ontspanning en plezier.

Trainer: Mark

Flow arts

Flow arts is een brede en vrij nieuwe vorm van creatieve expressie waarbij bewustzijn in het huidig moment wordt nagestreefd of bereikt door middel van bewegingen en trucs. Het is de kunst van het blijven bewegen, in flow komen en blijven. Wij werken met de vormen die het dichtst aan liggen tegen martial arts; spelen met (licht)zwaarden, touw, ropedart, spinning met (contact)stokken en sabels. In de lessen daag je jezelf uit om patronen aan te leren om er vervolgens mee te gaan spelen. Fouten te maken en opnieuw te proberen. 

Trainer: Mark

Rawthentic Play

 

Rawthentic Play (dagworkshop)

Rawthentic nodigt je uit je ware, pure zelf te zijn en te laten zien wat er op dit ene moment in tijd in je gebeurt. In onze westerse samenleving hebben we echter vaak weinig geduld om zomaar ’te zijn’. Zeker niet wanneer het spannend wordt. We zoeken dan naar een snelle oplossing of logische keuze. Daardoor lopen we soms niet helemaal synchroon met onszelf. Dat is daarom precies waar we in deze training mee aan de slag gaan. Terug naar onszelf. Zodat daarna jouw leven weer in overeenstemming is met de roeping van je ziel. Je vreugde ervaart. Afstemming voelt. Creativiteit stroomt. En handelt in volledige alignment met jezelf. Dan stroomt het leven vanzelf. Dus doe mee. Adem inspiratie. Flirt met flow. Ervaring is niet vereist. Je hoeft ook niet creatief te zijn of iets te ‘kunnen’ op theatergebied. We spelen met eenvoudige improvisatievormen die je terugvoeren naar de kern van wat jij voelt, ervaart of denkt. Er is daarom geen ‘goede’ manier om het te doen, enkel jóúw manier. Jij bent Rawthentic: Real, Raw & Authentic!

€125

Martial Play

Martial Play (dagworkshop) 

Wie in het leven goed wil omgaan met tegenslagen wil kan het beste werken aan de emotionele intelligentie, zo stelt psycholoog Daniel Goleman in de jaren negentig van de vorig eeuw. Hij gaf aan dat mensen die in staat waren om empathisch en flexibel te reageren wanneer er druk vanuit de omgeving op hen werd uitgeoefend, een hoge emotionele intelligentie hadden. Niet alleen richting anderen overigens, maar met name ook naar zichzelf. Emotionele vaardigheden blijken voor lichamelijk welbevinden en succes in werk namelijk belangrijker te zijn dan rationele. Het goede nieuws is: je bent niet met een bepaalde hoeveelheid geboren, deze is te trainen. In deze dagworkshops ga je praktisch aan de slag – met oefeningen uit de martial arts –  om je emotionele intelligentie te versterken. En dat is handig: je komt zelfverzekerder over, past je makkelijk aan en herstelt sneller van stresssituaties. Wil jij ook dat het leven je gewoonweg wat makkelijker afgaat? Doe dan mee!

€125